Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Logo INCET

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

BIOUNCERTAINTY - ERC Starting Grant no. 805498

ERC logo

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Prace wykonywane w związku z tą stroną są częściowo finansowane ze środków European Research Council (ERC) w ramach programu Unii Europejskiej Horyzont 2020 (projekt BIOUNCERTAINTY nr 805498).

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Znajdziesz nas tutaj:

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Intensywna terapia w warunkach kryzysu

prof. dr hab. Włodzimierz Galewicz, Instytut Filozofii UJ, Zakład Badań nad Etyką Zawodową

Z relacji o przebiegu pandemii COVID-19 w różnych krajach, zwłaszcza Włoszech i Hiszpanii, dowiadujemy się o zdesperowanych lekarzach, którzy – wobec braku dostatecznej liczby respiratorów – byli zmuszeni decydować o tym, któremu z duszących się chorych dać jeszcze szansę na uratowanie. Wydaje się, że w tak trudnych decyzjach lekarze nie powinni być regulacyjnie opuszczeni - pozostawieni bez żadnego normatywnego wsparcia, zdani jedynie na indywidualne „sumienie”. W każdym razie w Szwajcarii, gdzie już przed kilkoma laty wydano rekomendacje, w których pojawia się między innymi temat „Resource scarcity and triage”, w toku obecnej epidemii pośpiesznie zredagowano suplement do tego rozdziału. Tak więc przynajmniej w tym kraju, choć nienajuboższym, uświadomiono sobie i doceniono potrzebę sformułowania profesjonalnych norm na wypadek dramatycznego niedostatku zasobów ratujących życie. Pytanie, co w Polsce.

Zainteresowane osoby mogą przekazywać swoje głosy w postaci załączników do przesyłek e-mailowych skierowanych na adres etyka.zawodowa@uj.edu.pl (najlepiej w formacie word lub rtf). Przesłanie tekstu na ten adres traktujemy jako wyrażenie zgody na jego opublikowanie, a także na podanie zawartych w nim danych osobowych (nazwiska, ewentualnego tytułu naukowego oraz afiliacji).

Zapraszamy do zapoznania się z dyskusją (wersja PDF).